Se fac 17 ani de lansarea primului Starcraft in 1998, fenomenul care a schimbat profund genul RTS si care a lasat o amprenta puternica asupra mea.

Ani de liceu, cand la mate Starcraft dai de greu

Desi jucasem cam tot ce aparuse in materie de jocuri de strategie in timp real pana atunci, Starcraft a fost jocul care m-a cucerit la modul absolut. Doar Xel’Naga stie cate sute de ore am pierdut pe battle.net (prin dial-up) si in internet cafe-uri, antrenamente pentru concursuri cu cronometrul in mana pentru a optimiza timpii de productie. Ce vremuri de aur care nu se vor mai intoarce, cand in fiecare pauza ma duceam la chioscul de langa liceu sa vad daca a aparut revista Game Over sau Computer Games.

Dupa ce m-am lasat de Starcraft, nu am reusit sa ma desprind de microcosmosul pe care il crease, asa ca am dezvoltat site-ul www.starcraft.ro prin 2006 cred, probono, ca sa sustin Liga Romana de Starcraft si concursurile in sistem ladder care aveau loc. Liga Romana de Starcraft (LRS) a fost fondata de 2 prieteni (Adina si Catalin aka Ashmoor) iar steagul a fost dus mai departe de Zeratul.

10 Noiembrie 2015, o zi extrem de dificila

Gata cu scaldatul in butoiul de nostalgie. Sa revenim din… Void. A fost o lupta crunta zilele astea. Ce sa joc mai intai? Fallout 4 sau Starcraft 2 LOTV?

Pentru ca eMag nu mi-a livrat la timp Collector’s Edition am bagat vreo 7-8 ore de Fallout 4 pana cand m-am dezumflat de tot (Bethesda e incapabila sa scoata ceva de calitate in universul Fallout – sperantele s-au dus catre Obsidian acum).

Asa ca a 2-a zi (pe 11 noiembrie), m-am repezit in singurul Altex din Constanta si am cules una bucata Legacy of The Void – CE.  Recomand CE pentru Field Manual care e o adevarata opera de arta, o mica enciclopedie cu toate unitatile din joc si abilitatile lor + mici adnotari cu „scris de mana”, facute chipurile de un marine, extrem de amuzante :)

Treaba a mers foarte usor pe „normal” ca sa pot scrie review-ul in timp util. (vezi si Review Starcraft 2 – Heart of the Swarm). Nu ma intereseaza foarte tare achievement-urile sau modul Hard/Brutal, asa ca intr-o zi si un pic am dat gata jocul. Batalia adevarata se va da pe battle.net!

The First Born – „I am Hierarch Artanis, leader of all protoss. And in unity, there is strength.”

Ultima parte din trilogie este axata pe cei mai misterioara rasa dintre cele 3, si anume „the first born”, protossii. Filmuletul de la inceput cu Artanis, vorba unui prieten, iti provoaca chills pe sira spinarii. For Aiur! – am zbierat, trantind punga de pufarine pe jos si aproape varsand pepsiul garnisit cu 2 felii de lamaie pe tastatura.
Ochii s-au bulbucat fara scapare, cand cei 2 templari au format Archonul -> Power Overwhelming! In acele momente nu am inteles de ce am jucat toata viata zerg in multiplayer… sa ma ierte Overmindul.

Povestea aka Campania din Starcraft 2 – Legacy of the Void – Spoilers ahead!

Aiur

Daca iti mai aduci aminte din seriile anterioare, Aiur, planeta protossilor fusese invadata de zergi. Artanis, liderul protossilor planuieste sa recupereze planeta mama din ghiarele acestor bestii, atat de dragi mie. Dupa „purificarea” lui Kerrigan si plecarea acesteia, zergii de pe Aiur au devenit „feral”. Nefiind controlati de catre un overmind, teoretic nu ar trebui sa fie un challenge foarte mare pentru „Golden Armada”, impresionanta flota a protosilor.

Golden Armada

Dar intre timp Amon (The Dark Voice), raul primordial, are alte planuri. Reusind sa corupa Khala, legatura psionic/empatica a protossilor care inca au apendicii nervosi netaiati, toti cei care sunt conectati la ea devin automat sclavii lui Amon. Daca mai punem la socoteala si hibrizii, o abominatie care imbina ce e mai rau dintre protoss si zerg, victoria lui Amon asupra universului cunoscut pare inevitabila. „The Nerazim” (dark templarii), de exemplu, au rupt legatura cu Khala de mult si din acest motiv nu au cazut prada lui Amon.

Zeratul cu pretul vietii, reuseste sa-l elibereze pe Artanis de Khala taindu-i apendicii nervosi. De asemenea reuseste sa-l convinga ca un anume artifact – Keystone-ul aflat in posesia lui Raynor – constituie singura lor speranta de salvare. Treaba este ca Blizzard a intrat intr-un tipar din care pare a nu mai putea iesi. Si nu ma refer doar la grafica cartoonish bagata peste tot, inclusiv in noul lor Team Fortress Overlook. Ci ma refer la eroi si antagonisti. Keystone-ul asta e dubios de similar cu Soulstone-ul din Diablo, iar hibrizii sunt un fel insusi Diablo replicat cu copy/paste. Iar treaba cu voidul si ce vine de acolo pare foarte similara cu Burning Legion din World of Warcraft. Dar sa revenim.

Pe Aiur te lupti sa activezi si sa fugi cu ultima speranta a protossilor de a reface civilizatia lor atat de sfasiata: Spear of Adun, este singura nava ramasa dintre cele 3 arkship-uri create inainte de „The Great War” si e cu adevarat impresionanta (din punct vedere al story line-ului). Poate purta o intreaga civilizatie protoss, poate stoca carriere si mothership-uri, are capabilitati de cloaking si chiar de distrugere a unei intregi planete. Cu ce alimentezi asa ceva? Exact, ai ghicit, cu o mica stea artificiala. OMG!

Starcraft 2 LOTV - 1 Starcraft 2 LOTV - 2 Starcraft 2 LOTV - 3

La fel ca si in cele 2 serii anterioare, nu esti singur in aceasta aventura, puntea de pe Spear of Adun fiind populata de diferite personaje mai mult sau mai putin prietenoase (gen Alarak), dupa cum o sa afli. In timpul bataliilor poti folosi diferite abilitati ale arkship-ului in functie de cum distribui solarite-ul, un element de baza care alimenteaza micuta stea artificiala. Solarite-ul asta poate fi cules cand atingi „bonus objectives” pe parcursul misiunilor.

O abilitate care mi s-a parut extrem de utila, este teleportarea unui pilon impreuna cu 4 unitati. In cateva secunde poti sa teleportezi o armata intreaga, de la cladirile setate ca si warpgate, in raza pilonului proaspat warpat de arkship. Mai ca ti-ai dori o asemenea abilitate si in multiplayer. De asemenea, pentru inceput, Spear of Adun poate sa extraga Vespene Gas-ul direct de pe orbita fara sa mai pui probe sa mineze. Iti recomand sa ai mereu abilitatea asta setata alaturi de supply units si construction speed pe masura ce aduni solarite.

Spear of Adun

De asemenea, Spear of Adun, reprezinta pretextul ideal de a introduce unitati din Starcraft si Broodwar. Fiind creatia unei epoci de mult apuse, este plina de tehnologie antica, inclusiv tehnologie pierduta intre Starcraft 1 si 2 :D… despre ce e vorba? Pai dragoni, reaveri, arbitri, corsairi si alte bunatati :) – Cat mi-am dorit sa dau iar un statis field sau recall cu arbiterul :D

Jocul te poarta pe planeta Korhal, Shakuras si cu ajutorul Keystone-ul reusesti sa afli de Ulnar – Xel’Naga Homeworld. Bineinteles ca Amon nu iti va face viata usoara asa ca va trebui sa folosesti tot arsenalul din dotare pentru a-l convinge pe „The Dark Voice” sa-si gaseasca preocupari mai pastorale.

Multiplayer – iesi la interval!

Pe partea de multiplayer, inca nu am apucat sa joc mai mult de cateva jocuri, dar cum ne-a obisnuit Blizzard, avem 2 unitati de caciula, pentru fiecare rasa: Adept si Disruptor pentru protoss, Cyclone si Liberator pentru terrani si Ravager si Lurker (o daa!) pentru zergi. De asemenea 3 mod-uri de joc noi, mult asteptatul Archon Mode (2 jucatori care controleaza aceeasi baza), Allied Commander si Automated Tournaments. Hmm, sounds good :)

O noutate este faptul ca incepi cu 12 drone/probe/scvs, chestie care schimba destul de mult mecanica jocului. Adio 6 pool rush in momente de disperare maxima. Welcome 12 pool rush? :D

Impresii la sfarsit de review Starcraft 2 – LoTV

Totul e foarte „polished”, Blizzard style, filmuletele dintre misiuni sunt absolut epice. Povestea facand abstractie de nelipsitele discrepante, (de ce naiba Golden Armada nu pazea reincarnea lui Amon pe Aiur?) este relativ bine inchegata. „The infinite Cycle” has ended!

Per total, Legacy of the Void mi se pare cea mai „lucrata” parte din trilogie, clar mai bun ca Heart of the Swarm, o adevarata opera de arta cum nu cred ca o sa mai vedem curand in genul RTS – un gen aflat pe moarte sub asaltul jocurilor de tip MOBA.

P.S.: Pe viitor se pare ca vor mai exista mission pack-uri, primul anuntat fiind „Nova Covert Ops”. GG & HF!

Starcraft 2 LOTV 4 Starcraft 2 LOTV 5 Starcraft 2 LOTV 6
Starcraft 2 LOTV 7 Starcraft 2 LOTV 8 Starcraft 2 LOTV 9