Fiind baiet paduri cutreieram… Bine, de fapt nu erau paduri, erau sosele… Si nu cutreieram, conduceam o masina! Si… nu era in realitate, era un joc de curse cu masini pe TV. Cine isi mai aduce aminte din preistoria gamingului, jocul ala cu masini de pe TV Game (Atari clone) ? Era niste patratele aruncate pe ecran, 8 culori, care cu indulgenta maxima puteau fi chemate masini, dar pe vremea aia erau cel mai aproape de un joc cu masini!  Jocul era extrem de simplu, trebuia sa depasesti alte masini care mergeau (nu se stie unde) si luptai contra unui cronometru. Parca. A trecut ceva vreme, fetii mosului, si Miniroboto nu isi mai aduce aminte asa bine. Si nici Google nu vrea sa ma ajute …

In fine, „vreme trece, vreme vine” si fast forward „dupa douazeci de ani” (si ceva) ajungem in prezent. Multe jocuri cu masini, masinute, motorete si carute mi-au trecut prin mainile-mi dibace si incet incet mi-am pierdut interesul. Prea mult din acelasi lucru… la un moment dat ti se apleaca… Pana cand, am dat peste Real Racing 3. Si blasfemie, pe mobil! Tipul asta de jocuri se preteaza foarte bine pe platforma mobila, se pare,  tipul de control si timpul relativ scurt pe care il poti acorda unei curse, facandu-l extrem de fezabil!

Vroom, vroom – care e treaba cu joculetzul asta?

Jocul se doreste un simulation racer  cu masini reale pe trasee reale.  Almost. Astfel, avem 73 de modele de masini diferite, toate licentiate, 11 circuite diferite  (unele cu mai multe variatii si variante pentru un total de 23 de trasee), bazate pe corespondetele lor reale si 10 tipuri de curse diferite. Toate acestea  fac ca jocul sa fie masiv! Si la propriu si la figurat! Astfel pe hard ocupa peste 1 GB de memorie iar toate cursele din joc sunt peste 1000 )!  Producatorii jocului, Firemonkeys Studios, au fost extrem de atenti la detalii masinile fiind modelate cu mare atentie si aratand extraordinar de bine. Circuitele la fel, arata excelent, avand in vedere ca este un joc pe telefon, fiind la nivelul unui joc pe PC de acum cativa ani. Jocul are parte de update-uri regulate cu diferite oferte pentru masini si curse speciale. Ultimul patch serios a adus, in plus, la lumina si niste produse de la furnizorul Ferrari si circuitul Catalunya. E bine, producatorul isi da interesul! (Intre timp a mai aparut un patch, care aduce inca 3 masini Ferrari si un Hyundai i20 + un tip nou de cursa).

Screenshot_2013-11-27-11-23-00 Screenshot_2013-11-27-11-40-15 Screenshot_2013-11-27-11-26-29

Cum e joaca aka gameplay?

M-am apropiat destul de greu de joc pentru ca am vazut era freemium si fiind publicat de bunii nostri prieteni de la EA, chiar nu ma asteptam la nimic bun.  Ma gandeam… „gata, imi vor da un trabant pe mana, prima masina si dupa aia… daca vreau ceva mai de soi, va trebui sa platesc cu bani si sange pentru ele! Cand, ce sa vezi, surpriza! Masinile sunt chiar accesibile si le poti obtine, surpriza,  doar jucand! Cu o conditie totusi – sa joci bine!

Jocul este structurat pe serii, care trebuiesc deblocate si jucate in succesiune. Intr-o serie ai disponibile doar cateva masini, de regula 4, care la fel trebuie deblocate. Cum faci asta? Castigand trofee (cel putin medalia de bronz intr-o cursa) si acumuland sufieciente tinichele pentru a le debloca. Cu cat vei avansa in serie cursele vor deveni din ce in ce mai grele si va trebui sa upgradezi masina curenta sau sa iti iei una mai buna. Seria e la randul ei impartita in nivele, care odata finalizate cu succes iti vor aduce bonusuri in valuta comuna jocului (r$) iar cand atingi niste praguri (25,50,75,100%) vei beneficia de niste bonusuri mai consistente si in plus vei castiga si ceva monede din valuta forte a jocului (gold). Aurul se castiga destul de greu – fie cand atingi pragurile mentionate mai sus, fie cand avansezi cu driverul in nivel si este folosit fie pentru achizitionarea unor masini mai speciale, chipurile,  fie pentru ceva upgrade-uri la masini. De asemenea se mai poate utiliza pentru a da skip la diversi timpi morti din joc (intretinerea masinii, upgrade-uri, etc). Nu recomand folosirea aurului pentru evitarea timpilor morti ci strangerea lui pentru a putea achizitiona masinile care se pot cumpara doar cu aur – la un moment dat esti obligat sa le cumperi daca vrei sa avansezi. Nu te dezumfla, situatia nu e chiar atat de neagra, ajunge sa joci constant si aurul va intra singur la pusculita.

Real Racing 3 a fost structurat cumva dupa modelul Farmville si alte jocuri „sociale”  in sensul ca are integrat acest timp de asteptare. Daca in Farmville trebuie sa astepti sa iti iasa recoltele sau sa faca vaca lapte, aici trebuie sa astepti sa ti se livreze „the shiny new car”, sa se repare masina sau sa se instaleze un upgrade.  Masina este afectata de cursele la care participi si se strica iar la un moment dat, cand un anumit nivel e depasit, caracteristicile sale se deterioreaza si esti obligat sa o supui la reparatii.  Aceastea evident costa r$ si timp. Cu cat e masina mai buna cu atat va costa mai mult reparatia si va dura mai mult. Pentru cei nerabdatori exista posibilitatea sa sari peste timpii astia, dupa cum am mai zis,  platind cu aur, dar nu merita!

Screenshot_2013-10-23-14-30-43 Screenshot_2013-10-23-14-29-46 Screenshot_2013-10-23-14-20-17

Traseele destul de numeroase si modurile de joc diverse fac ca experienta de joc sa fie destul de interesanta, cel putin in prima parte a jocului cand inca isi pastreaza prospetimea. Dupa aceea, vei constata ca este „more of the same”, masinile adverse fiind mult prea „artificiale” urmand mereu ruta perfecta si fara greseala. Pentru gamerii inraiti notiunea de „grind” nu este insa ceva nou, deoarece la asta se va rezuma pana la urma. Castigat trofee, castigat bani si aur, cumparat masini, trecut la urmatoarea serie si tot asa. Pentru unii, obtinerea urmatoarei masini este o motivatie suficienta sa mearga mai departe. Din cauza comportamentului AI-ului tembel, unele curse sunt adevarate exercitii de frustrare pura, deoarece intotdeauna pleci de pe ultimul loc din grila (8, 16 sau 22) si, cel putin in cazul Melbourne trebuie sa ai niste nervi de otel – cursa de oras, cu foarte putine posibilitati de depasire.  Telefonul meu a fost de cateva ori foarte aproape de decolare din cauza acestei curse infernale… cine a jucat cursa respectiva stie despre ce vorbesc.

Din pacate, jocul nu are multiplayer. In schimb, se lauda cu implementarea tehnlogiei TSM (Time Shifted Multiplayer) care inlocuieste multiplayer-ul propriu-zis.  Cum functioneaza? Ai un prieten care joaca o cursa si o termina intr-un anumit timp. Cand vei juca si tu cursa, masina pretenarului tau va fi controlata de AI, care va termina cursa cu timpul in care a terminat cursa si amicul tau. Teoretic suna bine, dar practic AI-ul nu va concura identic cu prietenul tau (cu tot cu greselile lui eventuale) ci va folosi un traseu perfect, artificial si va merge fara greseala.  Deci nu e multiplayer, oricat ar da-o astia de gard.