Toata lumea stie ce e o camera de bord, da? Si la ce foloseste. Sunt celebre filmuletele de pe net cu filmari din Rusia cu pietoni care se aruncau in fata masinilor, mimand diverse accidente. Nici Romania nu este departe, avand in vedere haosul de pe strazi si indisciplina cvasi-generalizata din trafic. Ca sa nu mai vorbesc de agresivitatea soferilor. Drept urmare, o camera de bord cam devine o necesitate – nu strica sa ai o dovada video in cazul in care esti implicat intr-un eveniment rutier. Prin bunavointa celor de la GSMnet, am primit la review camera 70mai Dash Cam Pro Plus + A500S.

A500S_frontPentru cine nu stiu 70mai, sunt o firma chinezeasca care au fost luati sub aripa lor protectoare de cei de la Xiaomi. In general, am avut experiente bune cu produsele Xiaomi, acestea venind cu un raport calitate-pret foarte bun si ma astept ca si camera A500S Dash Cam Pro Plus + sa nu faca exceptie. E si Pro si plus plus… :) Daca doriti alte variante, gasiti aici alte camere auto la preturi foarte bune.

Specificatii tehnice

• Rezolutie: 2592 x 1944p, unghi de vizualizare 140°
  • Senzor imagine: SONY IMX335
  • Capacitate de memorie: MicroSD 16-128 GB, clasa 10 si mai mare
  • Ecran: IPS, 2 inch
  • Conectivitate: Wi-Fi, iOS / Android
  • Viziune nocturna
  • Senzor G
  • GPS incorporat
  • Sistem Asistenta Sofer (ADAS) –  lane-departure warning system, forward-collision warning system,
  • Mod parcare (cablu accesoriu suplimentar necesar, neinclus in pachet)
  • Inregistrare duala (camera spate suplimentara necesara, neinclusa in pachet)
  • Capacitate Baterie: 500 mAh

Prezentare pachet

Camera vine cu tot ce ai nevoie in pachet pentru o instalare facila in masina. In cutie vei mai gasi si 2 bucati de stickere electrostatice, transparente care se plaseaza pe parbriz (nu apar in fotografia de mai jos).

A500S _box

Dupa cum putem vedea, avem pe langa camera, suportul cu adeziv care se aplica fie pe sticker-ul electrostatic, fie direct pe alta sectiune a masinii (daca nu vrem sa lipim direct pe parbriz), o unealta pentru ascunderea cablului si cablul de alimentare care este suficient de lung pentru majoritatea cazurilor -3.5 m. Iti va permite atat sa il ascunzi frumos dupa elementele masinii si sa il pozitionezi cum iti doresti la sursa de alimentare cu curent (priza sau USB). In cazul in care nu avem mufa USB la masina, in cutie avem un adaptor pentru priza, cu 2 mufe USB.

Camera este compacta si usoara (70 de grame) asa ca nu vei avea probleme cu depozitarea ei si nici nu iese in evidenta.

Cum am instalat camera auto de bord

Am montat suportul de camera pe consola oglinzii, deoarece aveam acolo un loc foarte potrivit si astfel nu obtureaza deloc raza vizuala.  Instalarea in acel loc a venit insa cu 2 inconveniente. Nu am putut sa folosesc sticker-ul electrostatic, deoarece acesta functioneaza doar pe parbriz si ecranul camerei nu este vizibil de oglinda (trebuie sa ma aplec putin sa vad ce vede camera). Sticker-ul este util in primul rand pentru ca se indeparteaza relativ usor si fara urme de pe parbriz, asa ca probabil cand voi indeparta suportul la un moment dat de pe consola, o sa trebuiasca sa ma chinui putin.

A500S_mounted

Cablul l-am tras apoi in sus, si l-am bagat pe sub plafonul masinii.  Este spatiu destul intre plafon si tabla, asa ca intra cablul fara probleme.  Am tras cablul spre partea dreapta, a pasagerului. La stalpul din dreapta, am trecut cablul peste, deoarece intre stalp si parbriz nu este spatiu deloc, si nu poti ascunde cablul. Dupa ce am trecut cablul peste stalp, l-am ascuns apoi pe margine, sub chederul de cauciuc si l-am coborat pana in dreptul torpedo-ului. Acolo l-am tras frumos prin spate, si l-am adus in zona cu mufe USB si priza. Cablul l-am prins intre diversele elemente din plastic din masina si nu a mai fost nevoie sa folosesc prize de cablu. Cablul este de tip micro-USB la conexiunea de la camera si USB tip A in cealalta parte. Ar fi mers sa fie USB tip C la partea de la camera, dar csf… merge si asa.

De principiu ar trebui sa arate cam ca mai jos. Camera vine si cu un adaptor de priza, dar eu am alimentat-o direct de la o mufa USB, mi s-a parut mai estetic.

Install schematic

Camera are si o baterie integrata de 500 mAh dar te avertizeaza sa o conectezi la alimentare, daca cumva detecteaza ca este „libera”. Banuiesc ca destinatia bateriei este pentru situatii de urgenta, in rest ar trebui sa te bazezi pe alimentare externa.

Nici eu nu stiam la inceput cam cum ar trebui sa trag cablul de alimentare prin masina, dar m-a ajutat destul de mult filmuletul de mai jos, scurt si la obiect. Este din 2013, dar ramane la fel de actual.

Calitate filmare

Bun, am montat camera in aproximativ 10 – 15 minute, am instalat si aplicatia pe telefon hai sa vedem si cum filmeaza. Camera poate filma in calupuri de 1 minut , 2 sau 3 minute. Cum ai aprins camera de la butonul cel mare, ea si incepe sa filmeze. Pe camera mai ai inca 4 butoane, unul pentru filmare cu sunet sau fara, unul pentru inregistrare de urgenta (filmare care nu se va suprascrie), butonul pentru albumul video si inca un buton pentru setari. Dupa cum se vede, camera are si un ecran de 2 inchi, care e de ajutor la reglarea unghiului de filmare initial (il poti stinge ulterior).

A500S_buttons

Camera filmeaza la o rezolutie mai ne-ortodoxa, de 2.7K (2592 x 1944), rezultand un format 4:3. Rezolutia este mai mare decat cea standard, wide, de 2K dar asta poate cauza unele inconveniente, in special la redare, deoarece formatul nu este adaptat la ecrane wide.  Unghiul de filmare este de 140 de grade, suficient sa cuprinda o zona destul de larga in fata masinii dar evident cu efectul de fish-eye aferent, foarte evident pe laturile filmarii dar care se atenueaza inspre centru.  Asta este compromisul pentru unghiul larg de filmare si pana la urma asta e, nu facem filmari profi, avem nevoie de o proba in cazul in care are loc vreun incident. Iar pentru asta este mai mult decat suficienta. Am pus mai jos 2 filmari, una pe timp de zi si una pe timp de noapte.

Compresia YouTube a micsorat putin calitatea filmarii dar nu cu mult. Practic, cam asa se vede si direct din camera (mentiune – filmarea a fost la compresie ridicata) .  Se pot vedea detalii, ca numerele auto dar depinde de viteza „combinata” a vehiculelor. La masinile de pe acelasi sens de mers si stationate, numerele sunt usor lizibile. La masinile care vin din sens opus, numarul va fi vizibil la viteze mici, la 60 km/h +, devine un „blur”.

Camera filmeaza foarte bine si noaptea, se vad o multime de detalii si halourile de la lumini par tinute sub control.  Si asta deoarece camera vine cu o functie de reducere a zgomotului, si multumita senzorului video care are WDR (Wide Dynamic Range).Nu va asteptati sa deosebiti totusi numerele auto, deoarece acestea devin reflectorizante de la lumini si greu le poti dibui, doar daca nu bate lumina drept pe ele. In afara de asta insa, nu sunt probleme –  marca, modelul auto si culoarea se pot identifica cu usurinta.

Camera este avizata sa functioneze la temperaturi ambientale intre -20 de grade si +60 de grade celsius, un interval cred nici prea prea, nici foarte foarte, avand in vedere caldurile toride din timpul verii. Ca si depozitare, avem temperaturi intre -30 si +85 de grade, dar tot nu as lasa camera in soare, vara, pentru mult timp.

In timpul filmarii, camera se incalzeste destul de mult dar raportez ca a functionat fara probleme in continuu mai mult de 10 ore, pe drum intre Romania si Grecia (si la intoarcere).

Alte functii

Camera mai vine cu diverse alte functii, a caror utilitate ramane la latitudinea utilizatorului, unele mai utile ca altele.

ADAS

ADAS sau Advanced Driver Assistance Systems ar trebui sa faca exact ce fac si sistemele de siguranta de pe masinile mai noi. Adica, camera te va avertiza daca depasesti linia dintre benzi si daca te aflii intr-un pericol de coliziune. As zice ca sunt utile functiile, daca pui camera pe o masina de generatie mai veche care duce lipsa de astfel de sisteme. Principalul neajuns este insa ca doar te avertizeaza, evident – masina nu va si frana/schimba directia, daca e cazul.  Cum masina pe care am instalat camera vine cu functiile aceastea din fabrica, nu am folosit deloc ADAS.

Inregistrare de urgenta

In cazul in care in timpul filmarii este declansat senzorul G al camerei, aceasta va efectua o inregistrare de urgenta, de minim 30 de secunde care nu poate fi suprascrisa si plasata in folder-ul de filmari de urgenta. De principiu, senzorul camerei ar trebui sa fie declansat doar in cazul unui accident, dar in realitate se declanseaza si la simple treceri peste un obstacol/groapa, etc. Ca idee, se poate regla sensibilitatea senzorului din setari sa nu reactioneze chiar la orice.

Modul GPS

Camera are modul GPS integrat, asa ca inregistreaza frumos traseul si il salveaza apoi in aplicatie, unde il poti consulta ulterior. Nu este flawless, deoarece mi-a aratat ca am facut si niste trasee de peste 4000 km, cu o viteza medie de 1078 km/h (i wish). Nu stiu de ce a calculat asa, deoarece traseul este redat corect pe harta. Desi cand stai in coloana pe Valea Prahovei, 4000 de km sau 4 km cam tot aia sunt …

Mod Parcare

Camera vine si cu mod de parcare – practic, camera intra in stand-by si se declanseaza in cazul unui eveniment in apropierea masinii, care activeaza senzorul camerei. Din pacate, pentru a beneficia de acest mod, ai nevoie de un cablu suplimentar, neinclus in pachet, cu care sa alimentezi camera de la sigurantele masinii. Deci ar fi ceva munca extra daca vrei si aceasta functie.  Daca are loc un eveniment cat timp masina a fost parcata si a fost inregistrat de camera, aceasta te va notifica sonor in momentul in care intri in masina si o deschizi.

Pentru modul de parcare ai si optiunea de time-lapse, in care camera va filma cu 1 FPS continuu cat este parcata si la final va rezulta un filmulet pe repede inainte.

Modul Wi-Fi

Cu ajutorul Wi-Fi poti sa controlezi camera cu ajutorul telefonului, sa instalezi aplicatia aferenta si sa ii schimbi setarilr. Poti sa descarci filmarile tot via Wi-Fi, viteza este doar decenta (802.11 b/g/n)  la 2.4 Ghz,  nu stie 5 Ghz. Dar cred ca e mai ok decat in varianta in care scoti cardul si il bagi intr-un card reader (daca mai ai asa ceva…).  Daca incerci sa conectezi camera printr-un cablu micro-USB la calculator, nu va functiona – USB-ul are doar rol de alimentare.

Inregistrare duala

Daca vrei sa filmezi si in spate sau in interiorul masinii, mai poti conecta o camera suplimentara la ea si vei beneficia de inregistrare fata/spate.

Concluzie – E o recomandare buna de camera auto?

Camera 70mai Dash Cam Pro Plus + A500S vine cu de toate, are chiar si vreo 2 plusuri in nume si tot pachetul este la un pret destul de „friendly”, ca sa zic asa – 349 lei pe GSMnet.  In aceeasi bani nu ai variante la fel de bune, iar pentru aceleasi specificatii trebuie sa scoti substantial mai multi bani din buzunar.  Ca si nemultumire ar fi ca pentru modul parking ai nevoie de un cablu suplimentar. La modelele anterioare A500S (fara plusuri), se pare ca mergea modul parking fara acel cablu. Puteai sa conectezi camera la o baterie externa si o lasai peste noapte in masina.  La minusuri as mai trece si faptul ca inregistrarile de urgenta se declanseaza uneori si la trecerea peste o „gropita” dar banuiesc ca nu prea ai cum sa eviti asta (declansarea, nu gropita!) – senzorul este mai „precaut”. Faptul ca GPS-ul mai da uneori rateuri ar fi iar un minus.

A500S_front

Am mai vazut lume care se plange de formatul camerei 4:3 si ca nu filmeaza Wide.  Rezolutia camerei este  mai mare de 2K (2.7K) si practic camera surprinde o imagine mai mare si nu mai mica. La vizionarea filmarilor pe calculator se poate regla destul de usor asta, playerele avand functie de full screen. La vizualizarea pe telefon, in schimb, vei ramane cu benzile groase pe laterale. Pentru unii asta poate fi un inconvenient dar in banii astia cu greu gasesti un pachet mai complet.