Google elimina num=100: ce inseamna pentru SEO si AI in 2025

Intr-o miscare care a surprins multi specialisti in SEO si dezvoltatori de AI, Google a eliminat posibilitatea de a folosi parametrul &num=100 pentru a afisa primele 100 de rezultate in SERP. Suna tehnic, dar impactul e urias, mai ales pentru cei care depind de instrumente precum Ahrefs, Semrush sau pentru AI-uri de tip ChatGPT, Perplexity si Claude.

De ce a facut Google asta?

Initial am crezut ca scopul era sa limiteze tool-urile de SEO/marketing, precum Ahrefs sau Semrush, care parseaza rezultatele Google pentru a obtine pozitiile pe anumite cautari. In felul acesta, clientii acestor platforme puteau sa isi urmareasca mai usor pozitiile site-urilor in SERPs.

Dar probabil adevarata tinta sunt AI-urile care „iau” rezultatele din top 100 si ofera raspunsuri direct din Google, fara a indexa ei efectiv tot internetul. Google pierde astfel oportunitatea de afisa Ads.

Practic, ChatGPT si alte modele AI puteau analiza rapid top 100 de rezultate, sa gaseasca cel mai relevant raspuns si sa „ignore” ecosistemul de reclame Google. Google nu vrea sa-si piarda veniturile din reclame, asa ca acum AI-urile sunt limitate la primele 10 rezultate.

Impactul asupra SEO

Ce inseamna asta pentru marketerii si specialistii SEO? In primul rand, pagina 1 ramane regele. Rankings pe pagina 2 sau mai departe devin practic irelevante pentru AI si pentru trafic.

Avantaje:

Focus pe continut de calitate, mobile usability si relevanta semantica. Eliminarea metricilor „vanity” precum impresiile din paginile 2-10, care erau doar iluzii frumoase.

Dezavantaje:

Competitia pentru primele 10 pozitii devine mai acerba. Costurile pentru instrumentele SEO cresc, deoarece trebuie sa se adapteze la noile limite si sa faca mai mult scraping paginat.

Ce se intampla cu AI-ul?

AI-urile vor trebui sa ceara rezultatele in pagini mai mici, ceea ce inseamna:

  • Mai mult timp pentru fiecare raspuns
  • Cresterea costurilor de procesare si bandwidth

In practica, Google AI Mode are avantaj de viteza fata de ChatGPT sau Perplexity, deoarece nu sufera de „lag-ul artificial”.

Unele AI-uri vor incepe sa foloseasca Bing sau alte API-uri pentru a compensa restrictiile Google, dar pe termen lung va castiga cine are cea mai buna infrastructura de colectare a datelor.

Concluzie: tool-urile de SEO sunt serios lovite

In Ahrefs pe care il folosesc de foarte mult timp, am observat cum au disparut tone de metrici care imi ziceau pe ce pagina se mai situeaza proiectele mele pentru anumite cautari. Sunt curios daca vor reusi platformele de acest gen sa aduca inapoi datele fara sa creasca costurile foarte mult.